“Meerwaarde bieden aan klanten door hen onafhankelijk advies te geven”
Gepubliceerd op april 12, 2022
Toen Thijs Depoortere in 2018 als potentiële klant een vestiging van hypotheek.winkel binnenstapte, besefte hij meteen: hier wil ik werken. Drie jaar later houdt hij nog steeds zielsveel van zijn job als hypotheekexpert en wist hij zelfs op te klimmen tot aandeelhouder en zaakvoerder.
“Ik herinner me nog met welk goed gevoel ik die vestiging buiten kwam, en hoe hard ik besefte dat dit echt iets voor mij kon zijn: merkbare meerwaarde bieden aan klanten door hen grondig en onafhankelijk advies te geven, zonder dat de commerciële insteek verwaarloosd wordt. Daarom ben ik beginnen solliciteren en mocht ik aan de slag bij de franchisenemer van hypotheek.winkel in Roeselare, wat zowat mijn thuisbasis is. Alsof het voorbestemd was.”
Was je voordien thuis in de wereld van kredieten en hypotheken?
“Eigenlijk niet, maar dat was ook niet het belangrijkste dat me aantrok. Het was voornamelijk de manier waarop ik als klant werd onthaald en bediend. Het ging niet om het verschaffen van kredieten, maar om het samen creëren en waarmaken van mijn woondroom. In mensentaal bovendien, en volledig onafhankelijk: hypotheek.winkel heeft geen enkele verplichting naar banken toe en kan zich dus volledig focussen op de beste oplossing. De drive en attitude van die hypotheekexpert -die vandaag trouwens CEO is – neem ik zelf elke dag mee naar kantoor, om op mijn beurt die woondroom te helpen waarmaken.”
Een job met veel dankbare klanten
“Absoluut. Ik krijg vaak complimenten en zie regelmatig lachende gezichten. Ongelooflijk wat dat elke keer weer doet met mij als mens. Soms worden er ook kaartjes opgestuurd, of ontvang ik zelfs een geschenkje. Maar het beste bewijs dat wij iets méér betekenen is dat ik met sommige klanten nog altijd contact heb. Zo herinner ik me een dossier van twee zussen die ervan uitgingen dat ze de middelen niet hadden om een eigen woning te kopen. Dankzij onze advisering en ondersteuning is hen dat toch gelukt. Met die twee ben ik contact blijven houden. Ik werd zelfs uitgenodigd op hun housewarming party.”
Je maakt niet alleen anderen gelukkig, maar ook jezelf: je kan hier namelijk doorgroeien.
“Ik zal er geen doekjes om winden: het is – zeker in het begin en als je niet uit de sector komt, zoals ik – een veeleisende job, omdat er heel veel informatie op je afkomt. Maar als je bereid bent door te zetten en je te smijten, wordt er veel mogelijk en kan je jezelf overstijgen. Toen bijvoorbeeld bleek dat ik goede resultaten neerzette, kreeg ik in 2021 de kans om mij in de vennootschap van de cluster Zuid-West-Vlaanderen in te kopen. Waardoor ik vandaag niet alleen hypotheekexpert, maar ook medezaakvoerder ben van de vijf winkels in de cluster. Een collega die ook goede resultaten neerzette werkt vandaag zelfs op de hoofdzetel, waar ze opleidingen geeft aan nieuwe, toekomstige hypotheekexperts.”
Is er eigenlijk veel contact met de andere franchisenemers?
“hypotheek.winkel heeft een uitgesproken cultuur van menselijkheid en dienstverlening, en het is natuurlijk de bedoeling dat die cultuur gedeeld en levendig gehouden wordt. Daarom hebben wij binnen onze cluster wekelijks een meeting waar we onze ervaringen uitwisselen. Ook de hoofdzetel faciliteert om die reden veel ontmoetingen, bijvoorbeeld roadshows. Op het intranet worden dan weer regelmatig nieuwigheden en getuigenissen gedeeld.”
In zoverre je dat al niet met je eerdere antwoorden hebt gedaan: hoe zou jij mensen overtuigen om bij hypotheek.winkel aan de slag te gaan?
“Mijn belangrijkste argument is de eerdergenoemde voldoening over het mogelijk maken van de woondroom. Verder heb ik het gevoel dat ik in de afgelopen drie jaar slimmer ben geworden en veel meer inzicht in de markt heb gekregen. Dus qua zelfontplooiing zit je hier ook goed. Nogmaals, de job vraagt veel van jou, maar wat je ervoor terugkrijgt, is onbetaalbaar. Ook belangrijk: niet alleen als hypotheekexpert kan je hier groeien, hypotheek.winkel zelf schrijft de laatste jaren een prachtig groeiverhaal: regelmatig komen er nieuwe franchisenemers bij, de opleidingen worden gefinetuned, het aantal leads blijft toenemen … Heel fijn om deel te kunnen uitmaken van zo’n future-proof bedrijf.”